Hosted PBX چیست و ساختار آن به چه صورت است؟

PBX مخفف Private Branch Exchange می باشد که به معنی مرکز تلفن خصوصی در سازمان ها و شرکت ها است. هر سازمان یا شرکتی جهت مدیریت ورودی و خروجی خطوط شهری خود و همچنین ارتباط و مدیریت داخلی ها از مرکز تلفن استفاده می کند که علاوه بر مدیریت تماس ها می تواند بسته به نوع PBX ، از امکانات دیگر آن نیز استفاده نماید.

Hosted PBX چیست و ساختار آن به چه صورت است؟


PBX ها ابتدا با امکانات محدود و قابلیت های ساده ای به بازار آمده و طی گذشت زمان با پیشرفت تکنولوژی ، پیشرفت های زیادی داشته اند. ابتدا PBX ها به صورت فیزیکی و توسط سیم های مسی با داخلی ها در ارتباط بودند و با پیشرفت PBX ها و روی آوردن آنها به شبکه های IP ، ارتباط داخلی ها با مرکز تلفن توسط شبکه انجام شد و البته قابلیت های فراوان دیگری نیز در اختیار استفاده کنندگان قرار گرفت. اصطلاحا به PBX هایی که بر روی بستر شبکه کار می کنند IP PBX گفته می شود.

IP PBX ها با توجه به اینکه بر روی بستر شبکه کار می کنند توانایی برقراری ارتباطاتی فراتر از شبکه داخلی داشته و مرزهای استفاده از سیستم تلفنی را به وسیله شبکه جهانی (اینترنت) به کل دنیا گسترش می دهند. شما با استفاده از سیستم های تلفنی تحت شبکه می توانید بر روی بستر شبکه جهانی (اینترنت) داخلی های خود را فعال کرده و از امکانات سیستم تلفنی داخلی خود در تمام دنیا استفاده کنید.

حال برخی از سوالات زیر به وجود می آید :

  1. در صورت جابجایی شرکت به نقطه دیگر خطوط را می توان انتقال داد؟
  2. هزینه راه اندازی و نگهداری یک سیستم IP PBX را می توان کاهش داد؟
  3. در صورت بروز مشکل بازگردانی سیستم در چه مدتی انجام می شود؟
  4. فضای اشغال شده به وسیله سرور مرکز تلفن و هزینه برق و سیستم خنک کننده را می توان کاهش داد؟
  5. امنیت در سرور تلفنی تحت شبکه بر روی بستر اینترنت تا چه حد قابل اعتماد است؟

در دنیا شرکت هایی هستند که  سرویس های مرکز تلفن را بر روی بستر شبکه جهانی مانند اینترنت و یا اینترانت ارائه می دهند که شما نیازی به راه اندازی سیستم تلفنی به صورت فیزیکی در محل شرکت ندارید و پنل مدیریت و گزارشگیری تحت شبکه جهانی به شما ارائه می دهند و همچنین شما می توانید بر روی بستر اینترنت داخلی های خود را فعال و از آنها استفاده نمایید. مراکز تلفنی از این قبیل را hosted PBX می نامند.

حال سوال اصلی این است که آیا راه اندازی سرور ویپ به صورت شخصی بهتر است یا به صورت hosted ؟

هر کدام از این روش ها مزایا و معایبی دارند که طی یک مقایسه اجمالی به آنها خواهیم پرداخت.

اگر سرور تلفنی تحت شبکه شما در شرکت خودتان راه اندازی گردد ، شما به شبکه جهانی وابسته نخواهید بود و اطلاعات شما برای خودتان به صورت محرمانه باقی می ماند وهر تعداد داخلی و تنطیمات اضافه و هوشمند سازی های نامتعارف بخواهید تعریف می کنید (البته در سیستم های کد بازی مانند استریسک و فری سوییچ) اما این سیستم هزینه هایی برای شما خواهد داشت. از جمله این هزینه ها می توان به هزینه های سخت افزار سرور ، راه اندازی و پشتیبانی، سیستم خنک کننده و برق و UPS اشاره کرد و نگرانی هایی هم برای شما خواهد داشت که سیستم اگر دچار اختلالات سخت افزاری و یا نرم افزاری گردید چه کاری انجام دهید یا اگر مورد هجوم مهاجمان قرار گرفتید و هزینه های هنگفت تلفن به شما تحمیل شد چه خواهید کرد.

در سیستم های hosted PBX شما نیازی به خرید سرور و هم چنین هزینه راه اندازی سیستم و نگهداری آن و خطوط شهری به صورت فیزیکی نداشته و سرویس شما به صورت دائم برقرار خواهد بود .تنها چیزی که شما نیاز دارید گوشی کلاینت ها و شبکه اینترنت با پهنای باند قابل قبول و پایا است. علاوه بر پیش نیاز های سمت کاربر ، هزینه سرویس هم باید در نظر گرفت که به Provider پرداخت می گردد که بنا بر امکانات ارائه شده متغییر می باشد. در این روش شما نگرانی هایی که در راه اندازی شخصی مرکز تلفن داشتید، نخواهید داشت.

ساختار hosted PBX ها به چه صورت است؟

معمولا ساختار hosted PBX ها متفاوت است ولی به طور معمول نکات زیر مورد توجه قرار می گیرد :

  1. امنیت : مهم ترین قسمت سیستم امنیت آن می باشد. در طراحی hosted PBX معمولا با استفاده از SBC ها و فایروال های شبکه ای امنیت مورد نیاز سیستم را تامین کرده و از نفوذ هکرها جلوگیری می شود.
  2. Clustering و Redundancy : برای اینکه سیستم تلفنی هیچوقت دچار اختلال نگردد و سرورها همیشه با قابلیت بالای 99 درصد قابل استفاده باشند وجود سرورهای پشتیبان و تقسیم کننده بار الزامی است.
  3. سرور های مجزا : معمولا در این پروژه ها سرور های پایگاه داده ، SBC ، Proxy Server ، وب سرور و مدیا سرور ها به صورت مجزا طراحی و پیاده سازی می گردند و برای تمامی آن ها مبحث پشتیبان رعایت می گردد.

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاه های این مطلب

هیچ نظری ارسال نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *