توضیح تاریخچه ویدیو کنفرانس، ارتباط زنده صوتی و تصویری

تصویری که با شنیدن ویدیوکنفرانس در ذهن نقش می بندد ، ارتباط چند طرفه سالن های کنفرانس با امکان Presentation است. ولی برای دست یافتن به تاریخچه این فناوری ناگزیر هستیم تعریفی از آن داشته باشیم که خود تکنولوژی را شامل شود و نه پیشرفتهایی که در جهت بهتر شدن آن بدست آمده است. بنابراین میخواهم در این مقاله ویدیو کنفرانس را تنها ارتباط زنده صوتی و تصویری بین دو یا چند نقطه تعریف و تاریخچه آنرا بر اساس مطالب نوشته شده در سایت Wikipedia خلاصه کنم.

در سال 1936 شرکت پستی German Reich ارتباط صوتی و تصویری زنده بین دفاتر خود در شهرهای مختلف را بر بستر کابل کواکسیال و آنتن های رادیو برقرار و تا سال 1940 از این راه حل برای سرعت بخشیدن به کار استفاده کرد.

همزمان و شاید پیش از آن نهادهای نظامی و ناسا با استفاده از یک کانال ارتباطی الکترومغناطیس باند VHF/UHF ارتباط صوتی و تصویری با نقاط مختلف زمین یا سفینه های فضایی داشتند که به دلیل محرمانه بودن فعالیت های این نهادها ، اطلاعاتی در رابطه با تاریخچه آن در دسترس نیست ولی این نوع ارتباط بعدا در خبرگزاری ها ، کشتی ها و حتی کامیون ها مورد استفاده قرار گرفت.

در دهه 1950 شرکت AT&T تلاش کرد تجهیزاتی را برای استفاده عموم تولید کند تا بتوانند ارتباط صوتی و تصویری را بین دو نقطه برقرار کنند. قیمت بالای این تجهیزات و کیفیت پایین تصاویر مخابره شده و نیاز آن به پهنای باند بالا ، مانع از دسترسی عموم به این فناوری شد. این وضعیت دو دهه ادامه داشت و در این دو دهه تنها چند هزار عدد از این سیستم ها فروش رفت.

توضیح تاریخچه ویدیو کنفرانس، ارتباط زنده صوتی و تصویری

در دهه 1980 که ارتباط دیجیتالی روی خطوط تلفن امکان پذیر شد و الگوریتمهای فشرده سازی تصویر بهبود یافت ، ویدیوکنفرانس نیز بر روی خطوط تلفن ISDN رواج پیدا کرد. شرکت PictureTel در نوامبر 1984 رسما واگذاری سرویس ویدیوکنفرانس را روی خطوط ISDN کلید زد.

در دهه 1990 استفاده از ویدیوکنفرانس به دلیل بهره گیری از بستر شبکه IP شتاب فوق العاده ای گرفت چون این بستر به سرعت در قالب اینترنت به همه نقاط جهان گسترش یافته بود و دسترسی به نقاط دوردست هزینه های گزاف گذشته را نداشت.

با المپیک زمستانی ناگانو ژاپن و مخابره زنده مراسم افتتاحیه ، فناوری ویدیوکنفرانس در رسانه ها معرفی شد و با آزمایش مهم شتاب دهنده هادرون که در آن تعداد زیادی از محققان از سراسر دنیا به صورت زنده شاهد آن بودند به اوج خود رسید ( چون در این آزمایش به دلیل رخداد غیر منتظره یک جوش هسته ای ، شتاب دهنده منفجر و تا سال ها از کار افتاد. البته این اتفاق ارتباطی پا قدم ویدیوکنفرانس نداشت چون قبلا هم از ویدیوکنفرانس برای مشاهده جهانی نتایج آزمایشات استفاده میشد و هیچ اتفاقی هم نمی افتاد 🙂 )

مطلب مرتبط : با ویدئو کنفرانس هزینه های خود را کاهش داده و سریعتر جلسات خود را برگزار کنید

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاه های این مطلب

هیچ نظری ارسال نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *