ویپ مدل سیسکو چیست؟ توضیحات سرور Sub

ویپ مدل سیسکو چیست؟ توضیحات سرور Sub

انتقال صدا توسط تجهیزات سنتی(Panasonic, Ericsson, Alcatel, Siemens)

این تجهیزات در شرایط ساده (بدون جابجایی کاربران و نیازمندی های خاص وبروز) بسیار عالی و بدون مشکل کار می کنند.درصورتی که ما از سیستم انتقال صوت امنیت بخواهیم این ساختار هیچ گونه توانمندی ندارند. اگر بخواهیم کاربری را جابجا کنیم بایستی از اتاق MDF شروع به کابل کشی مجدد گردد. قابلیت کنفرانسی بسیار ضعیفی دارد، محدود به انتقال صوتی و فکس است، بستر بسیار ساده ، خشک و غیر قابل انعطاف می باشد از نظر تخصصی یک تکنولوژی منسوخ شده است.

ویپ

انتقال صوت بوسیله همان کابل های شبکه در بستر شبکه صورت می پزیرد ، بجای اتاق سوییچینگ و MDF از رک استفاده می شود که نرم افزار روی سرورهای داخل آن (به عنوان مثال HP G8/DL380) نصب می شود و از طریق وب پیکربندی می گردد، از این رو به قطع شدن شبکه و ارتباط با سرور حساس است (voip یک سرویس است که بر بستر شبکه ارئه می گردد). یکی از مزایای این ساختار این است که admin سرور نیازی ندارد که در کنار سرور ها قرار گیرد یا اینکه کار فیزیکی خاصی انجام دهد به راحتی می توان فاصله بسیار زیادی را از سرور داشت در حالی که از دسترسی برای پیکربندی چیزی کم نگردد.
ویپ بر دو نوع است:

  1. ویپ سیسکو
  2. استریسک و الستیکس (open source)

استریسک و الستیکس

این سرورها بسیار ارزان و از ساختار کد نویسی برخوردارند از این رو قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند اما از نظر پشتیبانی کاملا به سازنده ابتدایی وابستگی دارد چون توابع و کدها را هر شخصی طبق استاندارد خود طراحی و اجرا می کند ، اگر این مشکل را با دید امنیتی بنگریم به یک مشکل بسیار بزرگ در آن پی خواهیم برد به راحتی مورد حمله قرار می گیرد در مقایسه با ویپ سیسکو که امنیت بالایی دارد. رفع ایرادات در این نوع سرورها به توانایی پشتیبان برمی گردد که تا چه حدی ساختارآن را پی می برد.

ویپ سیسکو

سیسکو این سرورها را برای انتقال صدا ، تصویر و داده پیاده سازی کرده که از نظر امنیت ، دردسترس بودن (reachable) در سرتاسر دنیا ، پایداری (stable) ، ارتقائ کاربران (user enhancement) ، توانایی اجرای نرم افزارها در بسترهای گوناگون (ios, android, mac, Microsoft windows) ، قابلیت های خاص  (many feature) برطبق آمار گارتنر سیسکو رهبر unified communication در جهان است. البته قابل ذکر است که شرکت سیسکو یک شرکت آمریکایی است و متاسفانه ایران را تحت تحریم های خود قرار داده تا دانش تکنولوژی به ایران انتقال نیابد و از نظر تجهیزات بازار مستقیمی در آن ایجاد گردد. دانشی که سیسکو می تواند جلوی ورود آن را به ایران بگیرد تنها مخصوص Technical Assistant Center (TAC) های سیسکو است و دانش حتی در حد CCIE به راحتی در ایران قابل دسترس است، بازار تجهیزات هم که مشکل خاصی ندارد.

سرور Cisco Unified Call Manager

این سرور که هسته مرکزی communication  های cisco است و به CUCM مشهور می باشد عموما برروی ESXi نصب می گردد و از طریق وب پیکربندی می شود. اساسی ترین کار این سرور ها می توان به register کردن تلفن ها ،کنترل وایجاد ارتباط ، امنیت و اقدامات پایه ای برای مجموعه گوناگونی از سرورها که در ادامه بیان خواهد شد می باشد.

این سرور دو حالت پیاده سازی می شود:

  1. Cucm publisher
  2. Cucm subscriber

در هر مجموعه (cluster) یک pub وجود دارد، برای تقسیم کار و ایجاد high availability از چند سرور sub نیز استفاده می گردد.

سرور CUC

کاربرد اصلی این سرور ایجاد یک صندوق پست صوتی است هم چنین توانایی راه اندازی منشی تلفنی ( IVR ) را در یک سطح پایین دارد.

سرورCUPS

برای برقراری تماس تصویری و استفاده از امکانات نرم افزار (Jabber) در حالت های مختلف (android, ios, windows,…) از این سرور استفاده می شود.

سرورMedia Sense

برای ذخیره سازی مکالمات از این سرور استفاده می گردد تا تماس های از پیش مشخص شده را ذخیره شوند.

سرور Assurance

برای ذخیره سازی وضعیت سرورها و گرفتن گزارشات بسیار مفید است البته برای مشاهده زنده وضعیت سیستم نرم افزار RTMT بهتر است.

نرم افزار RTMT

به جهت نوع نمایش، برای مشاهده زنده وضعیت سیستم بسیار عالی می باشد اما برای گرفتن گزارشات سرور Assurance بهتر است

نرم افزار Jabber

نقش تلفن را دارد با این تفاوت که کاملا نرم افزاری می باشد و اضافه بر آن قابلیت انتقال فایل را دارد و بر روی تمامی سیستم عامل ها قابل اجراست.

شرکت کاوا ارتباطات هوشمند ارائه دهنده سرویس های مبتنی بر سیسکو می باشد که شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید و یا از طریق سایت کاوا با ما در ارتباط باشید. هم چنین می توانید برای خرید تجهیزات سیسکو از سایت adminkala دیدن فرمایید

41879000 - 021

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاه های این مطلب

هیچ نظری ارسال نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *