توسعه پایدار شهری و روستایی به کمک ارتباطات نوین

گرم شدن زمین یکی از مهم ترین چالش ها در زمان ما است. افزایش دمای متوسط زمین در قرن گذشته قابل توجه بوده است. این افزایش درجه حرارت به اثرات گازهای گلخانه ای در جو نسبت داده شده است. در واقع گرم شدن زمین بر اثر تجمع گاز های گلخانه ای رخ می دهد. افزایش گازهای گلخانه ای در سال های اخیر به دلیل افزایش مصرف انرژی بوده است.

امروزه ارتباطات نوین به فرم های صوتی، تصویری و الکترونیکی به یک جایگزین خوب برای حمل و نقل تبدیل شده است. جلسات کاری مشترک، آموزش از راه دور، ویزیت یا جراحی بیماران اورژانسی و … با فرم های جدید ارتباطی به راحتی و بدون کمترین اثرات زیست محیطی امکان پذیر است. مطالعه معروف نماینده ی ژاپن در کنفرانس جهانی توسعه ی مخابرات در بوینس آیرس پیرامون همین مسئله ارائه شده بود. این نوع ارتباطات به عنوان اولین پاسخ به مشکلات پیچیده در رابطه با ترافیک شهری برگزیده شدند. هم اکنون راهکارهای نوین ارتباطی در بسیاری کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته استفاده می شوند. امکان نیاز به سفر کاملا از میان نرفته و هنوز وجود دارد. ضمن اینکه عوامل مهمی از قبیل سطح توسعه ی زیر ساخت های مخابراتی، سیستم غالب حمل و نقل کشور، نگرش مدیران و پس زمینه ی کسب و کارها … در این زمینه تعیین کننده هستند.

  • اولین مزیت استفاده از تکنولوژی های ارتباطی، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و دی اکسید کربن و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و حفاظت از لایه ازون است که تهدیدی جدی برای زمین محسوب می شود.
  • منفعت بعدی نوآوری های ارتباطی، اثر مثبت بر وضعیت انرژی از طریق صرفه جویی در مصرف سوخت است.
  • افزایش نگران کننده ی تعداد افراد مبتلا با مشکلات تنفسی یکی از دلایل نگران کننده است که بر اثر آلودگی هوا و آلرژی، هر روزه در بیمارستان ها بستری می شوند. انتخاب و استفاده از راهکارهای تکنولوژیکی و به تبع آن کاهش مصرف سوخت های فسیلی به میزان زیادی در کم کردن این نگرانی ها نقش دارند. علاوه بر این، با آسیب بیشتر به لایه ازون، تعداد افراد مبتلا به سرطان پوست نیز به طور مداوم افزایش می یابد.

      • ارتباطات نوین می توانند سهم بزرگی در اجرای برنامه های زیست محیطی ایفا کنند. این امکان از طریق اجرای بخشی از زیرساخت ها و با هدف گسترش یک انگیزه برای توسعه یکپارچه چند بخشی، ایجاد شغل پایدار و افزایش ثروت و رفاه امکان پذیر است.

      • این روند در سایر صنایع از جمله کشاورزی نیز به صرفه است. از طرفی به بهبود دسترسی به اطلاعات مورد نیاز برای توسعه ی عملیاتی، بازاریابی و روش های توزیع محصولات کشاورزی و کالاهای تولیدی کمک خواهد کرد تا ریشه ی جریان مهاجرت به شهرها خشکانده شود. از سوی دیگر، نگه داشتن مردم در محیط زیست اصلی خود، آن ها را تشویق به کار روی زمین های خودشان خواهند کرد. در نتیجه تراکم بیش از حد جمعیت در شهر های بزرگ نیز رفع می شود. این عوامل به نوبه خود می توانند رشد اقتصاد روستایی را تسریع بخشد که این ها بهبود شرایط زندگی در جمعیت های روستایی و توسعه ی پایدار را به ارمغان خواهد آورد.

      • از محل ذخیره سازی این درآمدها می توان سایر اجزای دیگر توسعه روستایی مانند، ساخت و ساز شبکه های جاده ای، ارائه ی خدمات عمومی بهتر، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای استقرار صنایع مختلف و … را به منظور پاسخگویی به نیازهای مردم پیاده سازی کرد.

امروزه تکنولوژی ارتباطات نقش حیاطی در ایجاد توسعه ی پایدار و حفاظت از محیط زیست بازی می کنند. هیچ یک از ما نمی توانیم این نیاز فوری به حفاظت از سیاره مان را نادیده بگیریم. باید بپذیریم، توسعه ی فناوری های ارتباطی مدرن و زیر ساخت های IT روند اقتصاد صنعتی را به اقتصاد اطلاعات تغییر داده اند. همه ی ما به توسعه ی پایدار به عنوان پایه و اساس یک آینده که در آن سلامتی، شادی و رفاه می تواند به همه تعلق داشته باشد اعتقاد داریم. سازمان ها و کسب و کار های توانمند و فعال، تعادل زیست محیطی را با بهره گیری از تکنولوژی های مدرن و در نظر گرفتن اولویت های اقتصادی و اجتماعی ایجاد می کنند.

ادامه دارد …

بهنام زنده دل نوبری – کاوا ارتباطات هوشمند

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاه های این مطلب

هیچ نظری ارسال نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *