ارتباطات یکپارچه صوت و تصویر و دیتا با راهکار Microsoft و مزایای آن

ارتباطات یکپارچه صوت و تصویر و دیتا با راهکار Microsoft و مزایای آن

شرکت مایکروسافت را کمتر کسی است که نشناسد. مایکروسافت برای پاسخ به نیاز نسل نوین ارتباطات محصول محبوب Lync را به بازار عرضه نمود که پس از خرید شرکت Skype نام آن را از Microsoft Lync به Skype for Business تغییر داد. راهکاری قدرتمند که در کنار راهکار ویپ به نیاز کاربران برای ویدیو کنفرانس ، ارسال فایل ، به اشتراک گزاری صفحه نمایش، چت متنی و امکانات بیشتری پاسخ می دهد.
در این مقاله به صورت فشرده با برخی امکانات این راهکار نوین ارتباطی آشنا می شویم که بسیاری از مشتریان شرکت کاوا ارتباطات هوشمند پس از استفاده از راهکار ارتباطات یکپارچه مایکروسافت Skype for Business از این راهکار بسیار راضی بوده و این ابزار را به عنوان یکی از ابزارهای جادویی که کار کردن بدون آن را نمی توانند دیگر متصور شوند نام می نهند.
هم چنین دوره های آموزشی Skype for business نیز توسط شرکت کاوا ارتباطات هوشمند برگزار می گردد و برای کاربرانی که زمان کافی برای شرکت در این دوره های آموزشی را ندارند DVD های آموزشی در دو سطح مقدماتی و پیشرفته تهیه شده و آماده ارایه می باشد.
در ادامه به معرفی مزایای استفاده از این سرویس ، امکانات، سودمندی ها، و ساختار کلی این سرویس می پردازیم:

مزایای استفاده از سرویس Skype For Business 2015

نرم افزار Skype For Business 2015 با قابلیت هایی شامل ارتباط نوشتاری و صوتی و تصویری به صورت دو به دو یا گروهی، امکان گروه بندی کاربران جهت ارسال پیغام هایی به هر گروه بدون نیاز به انتخاب تک تک افراد، ارتباط از اینترنت به داخل شبکه، ذخیره سازی ارتباطات انجام شده، به اشتراک گذاری پاورپوینت نصب و راه اندازی خواهد شد. در صورت وجود Microsoft CRM امکان استفاده از POPUP نیز میسر می گردد به طوری که پس از برقراری هر تماس ورودی یا خروجی سازمان یک پنجره حاوی اطلاعات تماس گیرنده فراهم می گردد و هم چنین می توان از طریق آن پنجره به سرعت اطلاعاتی را در مورد آن شخص یا سازمان در Microsoft CRM ذخیره نمود. این قابلیت با نصب نرم افزار KCE و از طریق یکپارچه سازی مایکروسافت CRM، مایکروسافت Skype و سیستم تلفنی برای اطلاع رسانی از طریق Popup امکان پذیر می باشد.

امکانات دریافتی بعد از نصب و راه اندازی سرویس

همان طور که مستحضر هستید پس از نصب و راه اندازی سرویس Skype For Business Server 2015 به همراه سرور Asterisk در بستر شبکه شما می توانید از مزایای زیر استفاده نمایید.

  1. امکان برقراری ارتباط به صورت ویدئو کنفرانس بر روی موبایل، تبلت، کامپیوتر های شخصی و کامپیوتر های سازمان، به صورت نامحدود و اختصاصی
  2. امکان ارتباط به صورت چت نوشتاری بر روی بستر شبکه
  3. امکان اطلاع رسانی سریع
  4. امکان ارسال فایل
  5. امکان ضبط جلسات بر روی کامپیوتر شخصی
  6. امکان ارتباط بر روی بستر اینترنت و اینترانت
  7. امکان استفاده از سرویس Presentation
  8. امکان تماس صوتی با داخلی های داخل سازمان
  9. امکان برقراری تماس صوتی از طریق کلاینت Skype
  10. امکان برقرای تماس صوتی با خطوط شهری و موبایل
  11. امکان برقرای جلسات به صورت Video conference and teleconference
  12. امکان دریافت فکس به صورت مجازی
  13. امکان تعریف داخلی تلفن به صورت نامحدود
  14. امکان تعریف IVR به صورت یک سطحی( در صورت درخواست به صورت چند سطحی طی هزینه بیشتر امکان پذیر می باشد)
  15. امکان تعریف Voice Mail
  16. امکان دریافت فکس بر روی ایمل کاربران
  17. امکان حضور در جلسه به صورت تماس با سیستم و وارد کردن رمز عبور
  18. امکان ضبط مکالماتی که کاربران Skype با خطوط شهری و داخلی های سازمان برقرار می کنند.
  19. امکان گزارش گیری تماس ها
  20. امکان تعریف صف پاسخگویی
  21. پشتیبانی از پروتکل SIP
  22. پشتیبانی از پروتکل IAX

با توجه به نصب و پیاده سازی سرور Asterisk قابلیت های بیشتری نیز وجود دارد که با توجه به درخواست شما و اعلام نیاز به صورت کتبی قابل ارائه می باشد.

راهکار Microsoft Skype For Business

سیستم ارتباطات یکپارچه سامانه واحدی است که اعلام وضعیت کاربر، پیام رسانی، چت گروهی، سیستم تلفنی، کنفرانس صوتی،تصویری و تحت وب و سازگاری با نرم افزار ها را دربرگرفته و تمامی روش های ارتباطی را در اختیار کاربر قرار می دهد. استفاده از یک رابط کاربری واحد سبب سهولت در گسترش نرم افزار، پشتیبانی و نگهداری آسان تر و افزایش توانایی کاربر می شود. ویژگی های عمده این سیستم عبارت اند از:

  • قابلیت گسترش سرویس ها به خارج از محدوده سازمانی (اینترنت) بدون نیاز به VPN، همچنین به دلیل ساختار مناسب و انعطاف پذیرمسائل و مشکلات NAT و Route روی آن تاثیر نمی گذارد.
  • پایگاه داده واحد احراز هویت کاربران برای استفاده از کامپیوتر و راهکار ارتباط یکپارچه در Active Directory
  • سامانه مدیریت یکپارچه تمام قابلیت ها از طریق خط فرمان جهت انجام امور مدیریتی و برنامه نویسی های خاص
  • توانایی مدیریت تاثیرات شبکه IP بر روی ترافیک ارتباط صوتی و تصویری
  • پایگاه داده واحد برای جمع آوری اطلاعات کلیه ارتباطات متنی،صوتی، تصویری و حتی کنفرانس، این پایگاه داده حاوی اطلاعات کاربری و کیفیت دریافت می باشد.
  • توانایی نظارت بر میزان استفاده و ثبات بستر ارتباطات یکپارچه
  • ضبط و نگهداری مرکزی پیام ها و محتویات کنفرانس
  • افزایش ضریب اطمینان (High Availibility)، این قابلیت برای تمامی روش های ارتباطی نه فقط ارتباطات صوتی قابل اجرا است.
  • سیستم نظارت و هشدار گسترده، شامل ابزار های تشخیص صحت عملکرد در اجزا، مجموعه های سرویس دهنده و حتی در سطح سرویس، هم چنین دارای امکان تجمیع با سیستم های مدیریت و نظارت سازمانی

Microsoft Skype  هسته ی مرکزی ارتباطات یکپارچه می باشد. Microsoft Skype کاربران را به روشی جدید و در بستری یکپارچه به یک دیگر متصل می کند به صورتی که توانایی استفاده از راهکارهای ارتباطی متنی، صوتی و تصویری یک یا چند طرفه برای تمامی کاربران یک سازمان مهیا می شود.

بررسی سودمندی های طرح

  • در موضوع برگزاری جلسات ، نیازی به صرف زمان برای رسیدن به جلسه یا هماهنگی برای این جلسات وجود نداشته و در هر زمان در عرض چند دقیقه می توان جلسه را هماهنگ و برگزار نمود.
  • هزینه های مرتبط با سفر ، ماموریت ، پذیرایی و غیره حذف می گردند.
  • ریسک های سفر که بعضا ضایعات جبران ناپذیری به جا می گذارند به صفر میرسد.
  • سالن های اجتماعات در این راهکار می توانند همگی با هم یکپارچه شده و یک همایش بسیار بزرگ بدون محدودیت برگزار شود. شرکت کنندگان می توانند در هر سالنی که به آن ها نزدیک تر می باشند ، حاضر شوند.
  • مدیران در زمان لزوم به سرعت و بدون ترک میز کار خود ، می توانند با مدیر دیگری تماس تصویری برقرار نموده و بلافاصله به نتیجه برسند.

ساختار Microsoft Skype For Business:

هم چنین در سطح Enterprise میتوان از امکان Datacenter Resiliency استفاده کرده و تمامی سرویس های یک مجموعه را از یک Datacenter دیگر ارائه نمود و بر مشکلاتی از قبیل خرابی تجهیزات سخت افزاری قطعی شبکه و برق فائق آمد.
سرویس SFB به دلیل گستردگی روش های ارتباطی که ارائه می کند دارای چندین نقش مختلف است ، اگر بخواهیم از نظر Enterprise به این نقش ها نگاه کنیم به شرح زیر می باشند:

  • Back End SQL Servers:

با توجه به این که سرویس SFB از امکان Central Management Store جهت مدیریت ساده تر بهره می گیرد نیازمند SQL Database می باشد. با توجه به حساسیت در دسترس بودن این Database برای تمام توپولوژی می توان از Database Mirroring استفاده کرده و Single Point of Failure را در این مرحله از سرویس حذف نمود.

  • Front End Servers:

این سرور نقش اصلی را در راهکار ارتباطی SFB شده و همانطور که از نامش پیداست تعامل مستقیم با درخواست ها را انجام می دهد.Front End سرویس های دیگر نظیر Mediation،MCU و Back End SQL را نیز می تواند ارائه می کند و برای کاربران به عنوان Registrar نیز عمل می کند (سروری که وظیفه دارد تشخیص دهد کاربر در کدام مجموعه سرور-Pool- فعال شده و باید در آنجا به کاربر سرویس داده شود.)

  • Archiving Servers:

نقش این سرور برای شرکت ها و سازمان هایی که می خواهند گزارش گفتگوهای متنی انجام شده بین کاربران را در اختیار داشته باشند نقش حیاتی ایفا می کند. همچنین نسخه هائی از فایل ها و محتویات به اشتراک گذاشته شده در جلسات در این سرور ذخیره می شود.

  • Monitoring Servers:

نقش این سرور نظارت بر کیفیت تجار کاربران (Quality of Experience)  و کیفیت سرویس (Quality of Service) می باشد. تمامی ارتباط های برقرار شده از طریق راهکار SFB  توسط این سرور مورد ارزیابی قرار گرفته و گزارشی از آن در Database قرار میگیرد. به دلیل اینکه راهکار SFB با  میزان بهره وری سیستم های کاربران ارتباط مستقیم داشته ،سرویس Monitoring در طول زمان برقراری ارتباط های بر مبنای SFB میزان استفاده از Ram و CPU سیستم های کاربران را جمع آوری کرده و در گزارش خود ارائه میکند، در نتیجه مدیر سیستم میتواند کیفیت تماس را بر اساس سیستم های کاربران ارزیابی کند. همچنین تجهیزات صوتی و تصویری که برای ارتباط مورد استفاده قرار می گیرند(مانند Head Set و Camera) در زمان استفاده در SFB مورد ارزیابی قرار میگیرند و تاثیر آنها در ارتباط در گزارشات ثبت می شوند. سرویس های Monitoring  و  Archiving میتوانند در یک سرور راه اندازی شوند.

  • Edge Servers:

سرور Edge در توپولوژی SFB 2010 نقش درگاه ارتباطی با دنیای اینترنت را بازی می کند. بطوریکه تمامی سرویس ها روی بستر اینترنت بدون کم و کاست برای کاربران قابل ارائه خواهند بود. هم چنین بواسطه ی استفاده از سرور Edge امکان برقراری ارتباط IM و Presence با سرویس دهنده های عمومی از قبیل Yahoo ، MSN ، AOL ، Skype  و Google Talk امکان پذیر شده است. هم چنین می توان از سرویس Federation روی بستر SFB Edge Servers استفاده نموده و با سازمان های دیگر که سرویس SFB  را راه اندازی نموده اند ارتباط های مستقیم و کم هزینه داشت.(در صورتی که Federation بین دو دامنه با سرویس SFB در هر دو سمت ارتباط باشد، تمامی سرویس ها توسط کاربران هر دو سازمان قابل استفاده است – در حالی که تمامی سطوح دسترسی ارتباط قابلیت مدیریت و نظارت می باشد)

  • Director Servers:

در سازمان هائی که حجم استفاده از سرویس Edge بالاست و کاربران در چندین مجموعه سرویس دهنده تقسیم شده اند (به دلیل اینکه Edge Server عمل Registration را انجام نمیدهد) ، لازم است که یک Registrar خارج از Front End Servers قرار گرفته و این کار را انجام دهد. معمولاً در سازمان هایی که حجم کاربران زیاد نیست از این سرویس صرف نظر می شود.

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاه های این مطلب

هیچ نظری ارسال نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *