مقایسه تلفن های تحت شبکه (IP Phones) و ویژگی های آن

تلفنهای تحت شبکه  یا همان IP Phone ها را می توان بر اساس ویژگی های مختلفی تقسیم بندی کرد و تفاوت آن ها را بیان کرد که ما در اینجا مهم ترین ویژگی هایی که بر اساس آن ها تلفن های تحت شبکه را میتوان تقسیم بندی کرد بیان می کنیم:

مقایسه تلفن های تحت شبکه (IP Phones) و ویژگی های آن

1- سیستم تلفنی ما چیست؟ از چه پروتکلی استفاده می کند؟

برای ارتباط سیستم های تلفنی از پروتکل های مختلفی استفاده می شود.

پروتکل استاندارد مورد استفاده در سیستم های تلفنی پروتکل sip  می باشد که تقریبا تمام تلفن های تحت شبکه (IP Phones) قابلیت پشتیبانی آن را دارند اما بیشتر شرکت های مطرح ارائه دهنده سیستم های تلفنی پروتکل های مخصوص به خود را هم دارا می باشند که جهت استفاده از امکانات پروتکل های خاص یک سیستم تلفنی باید تلفن تحت شبکه ای که قصد خرید آن را داریم از پروتکل  مورد استفاده سیستم تلفنی ما  پشتیبانی نماید.

مثلا برای استفاده از امکانات خاص  سیستم تلفنی سیسکو  باید تلفن تحت شبکه ما قابلیت پشتیبانی از پروتکل sccp  را دارا باشد.همین طور تلفن هایی با قابلیت پشتیبانی از پروتکل IAX برای استفاده از ویژگی های خاص سیستم های تلفنی مبتنی بر استریسک نیاز می باشد.

از مهم ترین پروتکل های مورد استفاده در سیستم های تلفنی تحت شبکه می توان SIP , SCCP , H323 , MGCP , IAX و…….را نام برد.

اگر ما از Microsoft Lync Server  استفاده می کنیم بهتره از تلفن هایی که به صورت بهینه شده برای این کار ساخته شده اند استفاده کنیم.

2- تلفن تحت شبکه با سیم و یا بی سیم؟

الف: اگر ما در مکان مورد نظر که قصد استفاده از تلفن تحت شبکه ای که می خواهیم بخریم را داریم امکان اتصال به شبکه خود به وسیله کابل را داشته باشیم بهتره از تلفن های تحت شبکه سیمی استفاده کنیم که در صورت استفاده از این تلفن ها باز هم این سوال پیش می آید که امکان کابل کشی دوباره در این محل وجود دارد یا اینکه باید از کابل کشی قدیمی خود استفاده کنیم؟

اگر می خواهید دوباره کابل کشی کنید و تمام زمان و هزینه و دردسرهای کابل کشی دوباره را به جان می خرید بهتره همین کار رو انجام بدید ولی من هیچ وقت این کار رو انجام نخواهم داد خود دانید.

پس اگر زمان و هزینه براتون مهم است و حوصله دردسر کابل کشی دوباره را ندارید بهتره از تلفن های تحت شبکه  با قابلیت داشتن دو پورت اترنت استفاده کنید که می تونه بدون هزینه و دردسر اضافی از امکانات قبلی شبکتون به نحو احسن استفاده کنه.

نکته:یک سری از تلفن های تحت شبکه سیمی هم موجود می باشند که جهت اتصال به LYNC مایکروسافت طراحی شده اند و به جای کابل شبکه می توان از کابل USB جهت اتصال به سیستم خود استفاده کرد.

ب: اگر در محل کار تلفن IP امکان استفاده از کابل جهت اتصال تلفن وجود نداره و یا نیاز به تلفن  تحت شبکه ای دارید که با اون بتونید راه برید و یا این که می خواید امکان این  رو داشته باشید که تلفنتون رو با خودتون هرجا که خواستید ببرید پس بهتره از تلفن های بی سیم استفاده کنید.

تلفن های آی پی بی سیم به دو سری کلی تقسیم می شوند که اولی تلفن های بی سیم وای فای می باشند که برای استفاده از آن ها می توانید از شبکه وای فای مجموعه خود استفاده کنید.از معروف ترین تلفن های بی سیم WI-FI می توان تلفن های کلیپ کام (CLIPCOM) ساخت کره را نام برد.

دومین نوع تلفنهای تحت شبکه بی سیم برای محل هایی خوب است که سیستم وای فای ندارند و یا دوست دارند که سیستم تلفن های بی سیمشان از سیستم بی سیم مجموعه جدا باشند. این نوع تلفن ها به تلفن های بی سیم DECT شناخته می شوند چون برای برقراری ارتباط گوشی ها با بیس هایشان (ارتباط بین گوشی های DECT  با شبکه سیمی مجموعه از طریق بیس های این تلفن ها صورت می گیرد.) از تکنولوژی DECT  استفاده می شود. از معروف ترین برندهای سازنده تلفن آی پی DECT  می توان برندهای  RTX  و POLYCOM را نام برد.

از بزرگ ترین مزیت های تلفن تحت شبکه DECT  می توان به عدم تداخل فرکانس  آن ها با فرکانس کاری تلفن های WI-FI در مجموعه اشاره کرد.

3- چه کسی از این گوشی های تلفن تحت شبکه استفاده می کند؟

الف: مدیر عامل ها، اعضای هیات مدیره و مدیران و معاونان ارشد سازمان ها و شرکت ها نیاز به تلفن های شبکه سطح مدیریتی دارند.

در سطوح مدیریتی، تلفن تحت شبکه باید دارای صفحه نمایش بزرگ و ترجیحا رنگی و امکان انتقال تماس و برقراری چندین تماس به صورت همزمان باشد؛ بنابراین پشتیبانی از چند خط، دکمه های قابل برنامه‌ریزی ( soft keys ) یا قابلیت اضافه شدن دکمه های کاربردی (Expansion Module ) و مجهز بودن به بلندگو، از امکانات مورد نیاز تلفن مدیریتی است. گاهی اوقات مدیران علاقه مند هستند که برخی از تماس ها را به صورت تصویری برقرار کنند پس داشتن دوربین های داخلی و یا قابلیت نصب دوربین از ویژگی های این نوع تلفن ها می باشد.

ب: منشی ها، مدیران میانی، کارشناسانی که تماس های زیادی دارند (‌ نظیر کارشناسان خرید و کارشناسان بازرگانی )‌ نیاز به تلفن های تحت شبکه با قابلیت های ویژه دارند.

قابلیت اتصال هدست و امکان نصب ماژول توسعه دهنده و کلیدهای کاربری (Expansion Module )  وامکان ایجاد کنفرانس های چند نفره از ویژگی های این نوع تلفن ها باید باشد.

ج: گوشی تلفن مورد استفاده کارشناسان و افرادی که در روز تعداد تماس های کمی دریافت می کنند و از تلفن امکانات خاصی را انتظار ندارند در این دسته، دسته بندی می شود. در این سطح تلفن بهتر است که دارای امکانات کمتری باشد و قیمت کمتری داشته باشد. با توجه به این موضوع که تعداد افرادی که در این دسته قرار می گیرند عموما درصد زیادی از افراد یک شرکت یا سازمان را تشکیل می دهند لذا انتخاب درست و حساب شده تلفن های این دسته می تواند تاثیر به سزایی در کاهش هزینه در یک شرکت یا سازمان داشته باشد.

د:بعضی از تلفن های تحت شبکه آی پی  برای مقاصد خاصی ساخته می شوند که کنفرانس فون ها از این قبیل تلفن ها می باشند که با داشتن ویژگی های خاصی همانند چند اسپیکر قوی در اطراف تلفن و هم چنین چند میکروفن قوی و با کیفیت در اطراف خود برای سالن های کنفرانس و برقراری مکالمات یک جلسه به کار می روند.

یک سری از تلفن ها نیز جهت کار در محیط های صنعتی ساخته شده اند که از این نمونه تلفن ها می توان مدل بی سیم صنعتی گوشی RTX 8830 Dect Phone  را نام برد که دارای قابلیت های ضد ضربه و ضد آب بودن می باشد.

4- آیا در شبکه خود از فناوری PoE استفاده می‌کنید ؟

اگر سوئیچ های شبکه ما دارای قابلیت POE می باشند پس بهتره بدون فکر کردن از گوشی های تحت شبکه دارای امکان کار با POE استفاده کنید که دیگر نیازی به استفاده از آداپتور نداشته باشید.

البته باید توجه کنید که بعضی از تلفن های خاص مثل CISCO 7940 , 7960 فقط با POE سوئیچ های  خود شرکت سیسکو امکان کار دارند.

5- چقدر برای خرید تلفن تحت شبکه بودجه دارید؟

قیمت تلفن های تحت شبکه متغیر است. اگرچه قیمت نباید به عنوان مهم ترین فاکتور در خرید تلفن تحت شبکه مطرح باشد، اما لازم است بودجهٔ مشخصی را در نظر گیرید.

با این کار علاوه بر رسیدن به دیدگاهی واضح و منطقی در رابطه با هزینه ای که می‌خواهید متقبل شوید، با نگاهی دقیق‌تر، کارایی و ویژگی‌های تلفن تحت شبکه را بررسی خواهید کرد.

©©©©©©©©©©©

در بالا چند فاکتور مهم انتخاب تلفن تحت شبکه را با هم مرور کردیم و در ادامه چند ویژگی این تلفن ها را که ممکن است برای بعضی کاربردها مهم باشند را می بینید:

1- امکان رجیستر کردن داخلی های مختلف در گوشی تلفن :

داشتن چند داخلی مختلف بر روی یک تلفن شاید برای همه یک ویژگی مهم نباشد ولی به طور یقین برای بعضی از افراد داشتن چند داخلی نیاز اساسی می باشد و آن ها هرگز دوست ندارند چند تلفن با قابلیت داشتن یک داخلی را روی میز کارشان داشتن باشند.

2- کیفیت صدای HD و امکان حذف اکو :

تلفن تحت شبکه بر خلاف تلفن های سنتی امکانات بسیاری جهت تنظیم کیفیت صدای ورودی و خروجی تلفن دارد. مهمترین امکاناتی که در این خصوص می توان به آن اشاره کرد کیفیت صدای HD و امکان حذف اکو در این تلفن هاست.

3- معمولا همه تلفن های تحت شبکه از قابلیت اتصال هدست پشتیبانی نمی کنند :

از طرفی استفاده از Headset برای کاربرانی که ساعت ها با تلفن صحبت می کنند ضروری ست. اپراتورهای تلفنی حتما نیاز به استفاده از هدست دارند.

4- پشتیبانی از VPN :

امکان استفاده از VPN برخی اوقات به یک معضل تبدیل می شود. به خصوص زمانی که قرار است IP Phone روی شبکه اینترنت استفاده شود این قابلیت به یک ضرورت تبدیل می شود. همه تلفن ها امکان برقراری اتصال VPN را ندارند. برخی از تلفن ها از تمام انواع اتصالات به خصوص نظیر ipsec ، PPTP ، L2TP پشتیبانی می کنند و برخی دیگر تنها از یکی از این نوع اتصالات. در صورتیکه برای چنین کاربردی تلفن تهیه می کنید، حتما قبل از تهیه تلفن به صورت دقیق نیازخود را مشخص کنید.

5- پشتیبانی از کدک های مختلف در تلفن آی پی :

چون امکان داره سیستم تلفنی ما از کدک های خاصی جهت برقراری تماس استفاده کند پس بهتره مطمئن بشیم که تلفنی که خریداری  می کنیم کدک های مربوطه را پشتیبانی نماید.

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاه های این مطلب

هیچ نظری ارسال نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *