حذف اکوی صدا در سیستم های ویدیو کنفرانس

حذف اکوی صدا در سیستم های ویدیو کنفرانس

Echo Cancellation یک ترفند الکترونیکی بوده و مختص سیستم های ویدیوکنفرانس نمی باشد. غالب تجهیزات صوتی و تصویری از این ترفند بهره می برند. به طور خلاصه حذف اکو به معنای برداشتن سیگنال های ورودی از خروجی است.

مدارهای خاصی طراحی شده اند که عملکرد آن ها یک خط فیدبک از ورودی تقویت کننده به خروجی آن در جهت عکس است که باعث میشود دقیقا سیگنال های ورودی از خروجی کسر گردد.

البته این الگوریتم در بیان ساده ولی در عمل دارای پیچیدگی ها و ملاحظات فراوانی است تا بتواند به درستی اعمال گردد. ضروری است که خروجی و ورودی در یک زمان هماهنگ وارد یک واحد تقویت کننده شوند و یک تغییر فاز دقیقا 180 درجه از الگوی ورودی تشکیل و با تقویت مناسب به خروجی اعمال گردد. همه این کارها باید دقیقا در یک واحد تقویت کننده انجام شود تا تاخیر باعث تغییر در فاز سیگنال نگردد.

تمام این پیچیدگی ها مربوط به ساخت تجهیزات ویدیوکنفرانس بوده و کاربر تجهیزات با این مسایل درگیر نخواهد شد. تنها ممکن است توصیه هایی برای کمتر شدن اکو در تجهیزات مختلف از طرف سازنده اعلام شده باشد که کاربر با در نظر گرفتن آن ها قابلیت Echo Cancel را به بهترین شکل بکار خواهد گرفت.

به عنوان مثال Polycom توصیه می کند که میکروفون را طوری روی میز قرار دهید تا آرم شرکت Polycom در سمت حاضرین قرار گیرد. در واقع شاخه مقابل آرم میکروفون وظیفه دریافت صدای خروجی از سمت نمایشگر را به عهده دارد.

image

صدای دریافتی از این شاخه به همراه صدای دریافتی از شاخه های دیگر به یک واحد تقویت کننده ارسال می گردد و در آن جا الگوریتم حذف اکو اجرا می گردد.

البته یادآوری این نکته ضروری است که در پایانه هایی که پورت خروجی VCR وجود دارد مثل HDX 7000, 8000 پورت صدای متناظر چون برای ضبط صدا مورد استفاده قرار می گیرد ذاتا دارای صدای هر دو طرف است و اگر شخصی که کابل ها را به کدک متصل نموده اشتباها صدای خروجی مربوط به طرف مقابل را از پورت VCR گرفته باشد اکوی شدیدی در سالن شنیده خواهد شد.

در صورت وجود اکو بهتر است ابتدا کابل های خروجی سیستم را کنترل کنید که درست متصل شده باشند سپس شرایط اکوستیکی و جاذب های صوتی را بهبود ببخشید و توصیه های سازنده تجهیزات را اعمال نمایید.

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاه های این مطلب

هیچ نظری ارسال نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *