پهنای باند مناسب برای ارتباط ویدیوکنفرانس با تجهیزات POLYCOM چیست؟

پهنای باند مناسب برای ارتباط ویدیوکنفرانس با تجهیزات POLYCOM چیست؟

پیش از خرید تجهیزات ویدیوکنفرانس آماده سازی بستر ارتباط در اولویت است. اجرای پروژه ویدیوکنفرانس محدودیت های زیادی برای طراحی بستر ایجاد نمی کند جز چند مورد زیر:

بستر فیزیکی:

هر بستر فیزیکی اعم از کابل، فیبر نوری، امواج الکترومغناطیس ( وایرلس یا ماهواره ) برای برقراری ارتباط قابل استفاده هستند. تنها در مورد ارتباط با ماهواره چون ارسال و دریافت توسط یک نقطه دوردست انجام می شود، باعث کمی تاخیر محسوس در ادای جملات و عکس العمل طرف مقابل می گردد که در جلسات با ماهیت مناظره یا مصاحبه که در آن سخنگو با فاصله زمانی کمی عوض می شود، چندان مناسب نیست.

پهنای باند:

تجهیزات ویدیوکنفرانس POLYCOM از پهنای باند 128 kbps ارتباط را شروع می کنند که در این پهنای باند صوت با کیفیت خوب و تصویر با حداقل کیفیت انتقال پیدا می کنند. ( پایانه های ویدیوکنفرانس POLYCOM با QOS داخلی اولویت اول را به صدا می دهند هر چند که این موضوع در تنظیمات قابل تغییر است ). با بالا رفتن پهنای باند کیفیت نیز ارتقا می یابد به طوری که در پهنای باند 384 kbps یک کیفیت زنده صدا و تصویر را البته با کیفیت SD خواهیم داشت.

در پهنای باند 512 kbps پایانه های POLYCOM با بهره گیری از پروتکل H.264 High Prifile می توانند کیفیت HD 720p را ارائه کنند.

البته کلیه موارد بالا در صورتی صادق است که از شبکه ای پایدار با حداکثر 4 درصد Packet lost برخوردار باشیم. معضلاتی مثل Packet lost و یا Jitter به شدت بر کیفیت ارتباط اثر می گذارند.

در صورت فعال سازی رمز نگاری AES بهتر است پهنای باند را کمی بیشتر از موارد قید شده در نظر بگیریم.

روش ارسال و دریافت:

پایانه های ویدیوکنفرانس به دلیل ماهیت تعاملی کاری که انجام می دهند و هم چنین به دلیل اینکه در ارسال و دریافت ، توانایی سیستم مقابل را ارزیابی می کنند و به نسبت آن با سیستم مقابل ارتباط برقرار می کنند، باید از خطوط مبتنی بر DSL استفاده کنند. بستر های مبتنی بر ADSL که در آن نرخ ارسال و دریافت برابر نیست، برا ی این منظور مناسب نیستند. در شبکه های ADSL چند مشترک همزمان روی همان بستر در حال ارسال و دریافت اطلاعات هستند که این موضوع می تواند برای ویدیوکنفرانس غیر قابل تحمل باشد.

بهتر است در زمان تدارک بستر ارتباطی، با ISP هماهنگی لازم انجام گیرد تا بستری Dedicated در اختیار قرار گیرد.

اشتراک با سایر کاربردها:

عموما و طبیعتا یک موسسه تنها یک بستر ارتباطی برای کلیه کاربردها فراهم می کند. این موضوع به تنهایی هیچ اشکالی ندارد ولی اگر مدیریت صحیحی روی تقسیم پهنای باند بین مصرف کنندگان صورت نگیرد، زیان کار کیفیت ارتباط ویدیوکنفرانس خواهد بود که نیاز به پهنای باند مشخص و بدون تلاطم دارد. بنابراین باید در شرایطی که پهنای باند موجود به صورت اشتراکی استفاده می شود، مدیریتی روی آن صورت گیرد که به پایانه های ویدیوکنفرانس پهنای باند لازم دسته کم در زمان برگزاری جلسه اختصاص یابد.

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاه های این مطلب

هیچ نظری ارسال نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *