یکی از مهم ترین تجهیزات یک سیستم چیست؟ معرفی و بررسی ویژگی های تلفن IP

یکی از مهم ترین تجهیزات یک سیستم چیست؟ معرفی و بررسی ویژگی های تلفن IP

Cisco_7975_phone

تلفن IP یکی از مهم ترین تجهیزات یک سیستم VoIP است. در ادامه معرفی مختصری این دستگاه خواهیم داشت.

 تلفن IP چیست

 تلفن IP دستگاهی سازگار با فناوری IP و پروتکل های مربوطه می باشد که در سیستم های ارائه دهنده خدمات VOIP مورد استفاده قرار می گیرد. در فناوری تلفن اینترنتی (VoIP) انتقال صوت با استفاده از شبکه داده انجام می گیرد. در فناوری VoIP از طریق تبدیل سیگنال های صوتی به بسته های داده (data packets) و ارسال بسته های داده از طریق اینترنت مکالمات تلفنی منتقل می گردد. در نهایت در تلفن IP مقصد تبدیل بسته های داده دریافتی به سیگنال های تلفنی صورت می گیرد. تمامی پروسه تبدیل صوت به دیتا و فرایند بر عکس آن توسط تلفن IP انجام می گیرد.

تلفن IP در کاربردها و سرویس های مختلفی ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.  مثلا ارائه دهنده سرویس تلفن اینترنتی (ITSP) می تواند از این دستگاه برای اتصال کاربران خود و ارائه سرویس استفاده کند. همچنین تلفن IP در سانترال های IP استفاده می شود.

پروتکل های تلفن IP

پروتکل های تلفن IP چگونگی ارسال و انتقال بسته های داده (بدست آمده از صوت) را در شبکه معین می نمایند. معروف ترین پروتکل های VOIP (پروتکل های کنترلی) عبارتند از:

  • پروتکل Session Initiation Protocol و یا SIP
  • پروتکل SCCP که مخفف Cisco Skinny Client Control Protocol است
  • پروتکل H.323
  • پروتکل MGCP

پروتکل SIP, پروتکل مورد حمایت اغلب سیستم های تلفن IP است. پروتکل SCCP پروتکل اختصاصی مورد استفاده توسط سیستم های مدیریت تماس و تلفن های IP Cisco می باشد. پروتکل های MGCP و H.323 نیز پروتکل های VoIP قدیمی تری هستند که امروزه مورد استفاده قرار نمی گیرند.

کدکهای تلفن IP

کدکها, پروتکل های مربوط به لایه نمایش (Presentation Layer) می باشند و در واقع در سیستم VOIP, تبدیل صدای آنالوگ به بسته های داده دیجیتال و تعیین کیفیت صدا و پهنای باند موردنیاز توسط کدک صوتی صورت می پذیرد. مورداستفاده ترین کدک های صوتی عبارتند از:

GSM-13 Kbps,iLBC-15 Kbps, G.711-64 Kbps, G.722-48/56/64 Kbps, G.726-16/24/32/40 Kbps

اجزای تلفن IP

اجزای یک تلفن IP بطور معمول و موردانتظار شامل صفحه نمایش(Screen) جهت نمایش اطلاعات , صفحه کلید (keypad) جهت وارد نمودن داده های مربوطه, گوشی (handset), پورت اترنت (ethernet) جهت اتصال به کامپیوتر ویا شبکه محلی (LAN), فیش گوشی سر (headset jack) جهت استفاده از گوشی سر سیم دار و یا بدون سیم و درنهایت نرم افزار جهت کنترل سیستم تلفن IP می باشد.

انواع تلفن IP

تلفن IP را از نظر کاربرد می توان به انواع مختلف زیر تقسیم بندی نمود:

  • تلفن نرم (Soft Phone): از طریق نصب نرم افزارهای مخصوص VOIP روی کامپیوتر متصل به اینترنت می توان نسبت به برقراری تماس تلفنی اقدام نمود.
  • تلفن IP سخت افزاری با پورت شبکه: این تلفن معمولی IP است که در بازار به عنوان تلفن شبکه به فروش می رسد.
  • تلفن سخت افزاری USB: این تلفن IP توسط فیش USB به کامپیوتر متصل شده و از آن می توان همراه با کاربردهای تلفن نرم (همانند کامپیوتر دارای نرم افزار لازم جهت تبدیل صوت به بسته های داده) همچون Skype جهت برقراری تماس استفاده نمود.
  • تلفن VOIP بدون سیم: تلفن VOIP بدون سیم, تلفن IP همراه با فرستنده و گیرنده DECT یا Wi-Fi است که با یک نقطه دسترسی (Access Point) و یا ایستگاه پایه ارتباط برقرار نموده و با استفاده از آن می توان در حین تماس, اطراف محل کار یا زندگی جابجا شد.
  • تلفن IP ویدیویی (Video Phone): تلفن IP ویدیویی, تلفن IP با قابلیت تصویربرداری توسط دوربین کوچک موجود بر روی تلفن می باشد.
  • تلفن IP کنفرانسی (IP Conference Phone): جهت دفاتر بزرگ کاری و کنفرانس ها, مشابه تلفن های آنالوگ با کاربردهای مربوطه و موردنظر, تلفن های IP کنفرانسی جهت برقراری تماس های همزمان چندطرفه طراحی گردیده اند.

برای اطلاعات بیشتر درباره تلفن های IP به صفحه “تلفن های IP” در سایت کاوا مراجعه کنید. لیست کاملی از تلفن های IP را می توانید در سایت voipshop.ir ببینید: تلفن VoIP یا IP Phone

یا این مقاله را در وبلاگ کاوا ببینید: راهنمای خرید تلفن VoIP

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاه های این مطلب

  1. vahid گفت:

    با سلام
    خیلی خوب بود. یک پروژه راجب voip داشتم امکان کمک هست..
    مثلا کجا ها راجبش سمینار برگذار میشه که بشه مقاله ارسال کرد. باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *