شبکه NGN،شبکه ای برای نسل آینده چیست؟ توضیح قابلیت شبکه NGN

شبکه NGN،شبکه ای برای نسل آینده چیست؟ توضیح قابلیت شبکه NGN

برای ایجاد انگیزه برای تکامل شبکه‌های کنونی به شبکه‌های نسل آینده، شبکه NGN باید قابلیت‌های مختلفی را دارا باشد. NGN باید امکاناتی ( ساختار، پروتکل و …)‌ را فراهم کند که ایجاد، پیاده‌سازی و مدیریت تمام انواع سرویس‌ها را امکان پذیر سازد. این سرویس‌ها می‌توانند شامل (و نه محدود به) سرویس‌های چندرسانه‌ای (‌صدا ، تصویر و صدا/تصویر) با انواع روش‌های کدینگ، سرویس‌های محاوره‌ای، تک‌پخشی[1]،‌ چند پخشی[2]، پخش عمومی[3]، پیغام رسانی[4] و سرویس‌های ارسال داده‌های ساده، بلادرنگ و غیر بلادرنگ باشد. سرویس‌های با نیازهای متفاوت از لحاظ پهنای باند، از چند کیلو بیت در ثانیه تا چند مگابیت در ثانیه به صورت ‌تضمین شده یا نشده، باید مورد پشتیبانی قرار گیرند

در NGN تاکید بیشتری بر قابلیت تنظیم[5] سرویس‌ها به وسیله تهیه کنندگان سرویس وجود دارد که بوسیله آن ممکن است برخی از تهیه کنندگان امکان تنظیم سرویس‌ها را مشتریان نهایی واگذار می‌کنند. NGN باید شامل API هایی باشد که از ایجاد ،‌تدارک و مدیریت سرویس‌ها پشتیبانی کند.

یکی از اصلی‌ترین قابلیت‌های NGN جداسازی سرویس‌ها از شبکه انتقال می‌باشد که ارائه و تکامل مستقل سرویس‌ها را ممکن می‌سازد. بنابراین در NGN باید مرز شفافی بین کارکردهای سرویس‌ها و کارکردهای شبکه انتقال وجود داشته باشد. به این ترتیب NGN امکان تدارک سرویس‌های جدید و قدیمی را به صورت مستقل از نوع شبکه انتقال و نحوه دسترسی فراهم می‌کند.

در NGN واحدهای کارکردی[6] که سیاست‌ها، نشست‌ها، محیط انتقال، منابع، تحویل سرویس‌، امنیت و غیره را کنترل می‌کنند، ممکن است در تمام بخش‌های زیرساخت (شامل شبکه‌های موجود و جدید) توزیع شده باشند. توزیع‌ شدگی فیزیکی واحدها تعریف و استاندارد‌سازی رابط‌های باز را که ارتباط بین آن‌ها را میسر می‌کند، ضروری می‌سازد. نحوه ارتباط شبکه‌های NGN با یکدیگر و با شبکه‌های قدیمی (PSTN [7] و ISDN[8]) یکی از موارد نیازمند معرفی رابط و پروتکل است که معمولاً از طریق دروازه‌ها[9] صورت می‌گیرد.

NGN قابلیت پشتیبانی از ترمینال‌های قدیمی و منطبق بر NGN را پشتیبانی خواهد کرد. از این رو ترمینالهایی که به شبکه NGN متصل خواهند بود شامل دستگاه هایی مانند تلفن معمولی آنالوگ، ماشین‌های Fax ، دستگاه‌های ISDN ، تلفن‌های سیار سلولی، وسایل دسترسی GPRS[10]، ترمینال‌های SIP[11] ، تلفن‌های اینترنتی از طریق کامپیوترهای شخصی ، مودم‌های کابلی و غیره خواهند بود.

از لحاظ امنیت شبکه NGN باید از قابلیت‌های فراوانی برخوردار باشد. برای جلوگیری از استفاده غیر مجاز از سرویس‌های ارائه شده توسط فراهم‌کنندگان سرویس و همچنین به منظور حفاظت از خود زیرساخت شبکه NGN، لازم است مکانیسم‌هایی برای حفاظت از تبادل اطلاعات مهم در زیرساخت NGN پیاده‌سازی شوند.

در حال حاضر سرویس‌های مشابهی از طریق شبکه‌های دسترسی ثابت و بی‌سیم به کاربران ارائه می‌شود. با این وجود این سرویس‌ها هنوز به عنوان سرویس‌‌های کاملا جدا از هم با پیکره‌بندی‌های جداگانه و بدون ارتباط با یکدیگر در نظر گرفته می‌شوند. یکی از قابلیت‌های مهمNGN تحرک عام است که امکان تدارک سازگار سرویس‌ها به کاربر را فراهم می‌آورد. به این ترتیب کاربر به عنوان یک واحد یکتا در نظر گرفته می‌شود که با استفاده از تکنولوژی‌های دسترسی مختلف و بدون توجه به انواع آن‌ها به شبکه متصل است.

برای مطالعات بیشتر نگاه کنید به:

شبکه های نسل آینده NGN: خصوصیات

شبکه نسل آینده (NGN): معرفی

زیر سیستم مالتی مدیای اینترنتی: IMS

پروتکل SIP: نحوه برقراری تماس


[1] Unicast

[2] Multicast

[3] Broadcast

[4] Messaging

[5] Customization

[6] Functional Entities

[7] Public Switched Telephone Network

[8] Integrated Services Digital Network

[9] Gateway

[10] General Packet Radio Service

[11] Session Initiated Protocol

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاه های این مطلب

هیچ نظری ارسال نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *