اجزای تشکیل دهنده ی سیستم های ویدئو کنفرانس سری HDX

هر پایانه ویدئو کنفرانس درواقع یک پکیج شامل کدک، میکروفن، دوربین، ریموت کنترل و کابل های لازم است.

کدک

کدک که سیستم مرکزی و هسته اصلی سیستم ویدئو کنفرانس را تشکیل می دهد یک کیس کوچک شبیه به thinclient است که تعدادی پورت های ورودی و خروجی در پشت آن تعبیه شده است.

ویدئو کنفرانس های سری HDX شرکت پلیکام، شامل مدل های HDX 6000، HDX 7000، HDX 8000 و HDX 9000 می باشند.

این پایانه های ویدئو کنفرانس به دو شکل نو و دست دوم عرضه می گردند. در صورت خرابی کدک ویدئو کنفرانس لازم نیست سایر تجهیزات جانبی ویدئو کنفرانس نیز تعویض شوند و یا کنار گذاشته شوند بلکه می توان تنها یک کدک دست دوم با نصف قیمت و گارانتی تعویض یکساله تهیه نمود و به آسانی از ارتباطات سودمند ویدئو کنفرانس بهره مند شد.

کدک های ویدئو کنفرانس دست دوم سری HDX با ظاهری سالم و بدون شکستگی بدنه یا خرابی ظاهری پورتها و دکمه با قیمتی بسیار مناسب در شرکت کاوا ارتباطات هوشمند عرضه می شوند.

دوربین

دوربین های ویدئو کنفرانس شرکت پلیکام در مدل های متنوع و متفاوتی عرضه شده اند. این دوربین ها که با نام EagleEye شروع می شوند و به چشمان عقاب تشبیه شده اند از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

از انواع مدل های دوربین ویدئو کنفرانس پلیکام می توان EagleEye II ، EagleEye III و EagleEye IV را نام برد. این دوربین ها اصطلاحا PTZ هستند و قابلیت چرخش اتوماتیک و کنترل از طریق ریموت کنترل را دارند.

میکروفون

پکیج های ویدئو کنفرانس پلیکام حاوی یک میکروفن رومیزی هستند که بسته به نوع کدک ، می توان یک یا چند میکروفن را به صورت سری به آن اضافه کرد و در نتیجه محدوده ی بزرگ تری از سالن را تحت پوشش قرار داد.

میکروفن های سری HDX و یا سری  Groupپلیکام ، در تمامی مدل ها قابل استفاده هستند اما با توجه به مقرون به صرفه بودن  میکروفن دست دوم HDX ، بهتر است آن را در اولویت قرار دهیم.

ریموت  کنترل

پایانه های ویدئو کنفرانس حاوی یک ریموت کنترل به منظور هدایت دوربین از راه دور هستند. یک نفر می تواند جلسات ویدئو کنفرانس را توسط ریموت کنترل مدیریت کند و با فشردن هر یک از شماره های آن، دوربین را به سمتی که از قبل در حافظه اش ذخیره شده است، هدایت نماید. به ذخیره سازی موقعیت های مکانی مختلف در حافظه ی دوربین ویدئو کنفرانس، اصطلاحا Preset گفته می شود.

کابل دوربین

یک عدد کابل دوربین در پکیج های ویدئو کنفرانس پلیکام وجود دارد که درواقع کابل HDCI به HDCI می باشد . HDCI   یک پورت است که از نظر ظاهری شبیه به پورت DVI بوده ولی پینهای کامل ، پر تعداد و ریز تری از DVI دارد.

کابل میکروفون

کابل میکروفن ویدئو کنفرانس پلیکام دارای پورتی شبیه به پورت USB ولی با دو گوشه برش خورده است.

کابل خروجی تصویر

یکی دیگر از کابل هایی که برای نصب سیستم ویدئو کنفرانس در پکیج آن وجود دارد، کابل خروجی تصویر است که بسته به نوع کدک می تواند شامل کابل های DVI  به کامپوننت، DVI به DVI ، DVI به VGA ویا DVI به HDMI باشد.

مثلا برای پایانه ویدئو کنفرانس HDX 6000 با توجه به این که تنها یک پورت خروجی تصویر HDMI در کدک HDX 6000 وجود دارد، یک کابل HDMI  به HDMI برای گرفتن خروجی تصویر در پکیج آن موجود است. هر یک از کابل های مذکور قابل استفاده هستند و هم چنین در صورت نیاز می توان با تبدیل های مختلف از سایر پورت ها نیز بهره مند شد.

اگر کابل خروجی تصویر چیزی غیر از کابل فابریک بود ، باید فرمت خروجی تصویر را از طریق رابط وب بخش Monitors به فرمت کابل داخل بسته تغییر دهیم. مثلا اگر کابل داخل بسته DVI – VGA بود فرمت تصویر مانیتور 1 باید روی VGA تنظیم گردد. برای کابل HDMI فرمت روی DVI تنظیم گردد. این مورد برای کدک HDX 6000 لزومی ندارد. پس از تغییر فرمت خروجی می بایست حتما یکبار تصویر خروجی با کابل مورد نظر مشاهده گردد.

کابل خروجی صوت

کابل فابریکی که در سیستم ویدئو کنفرانس پلیکام سری HDX وجود دارد ، از نوع DVI به Component است اما می توان با تبدیلات مربوطه برای اتصال به بلندگو یا تلویزیون اقدام نمود. اگر کابل خروجی تصویر از نوع DVI به کامپوننت باشد اتصال صدای خروجی یک کابل دوبل Composite است. در غیر این صورت باید برای صدای خروجی یک سیستم صوتی تهیه شود چون پورت هایی مانند HDMI در تلویزیون انتظار دارند که صدا را روی همین پورت دریافت کنند در حالی که ما پورت صدای مجزا روی کدک داریم.

این موضوع در مورد HDX 6000 مشکل ایجاد نمی کند چون این کدک صدا و تصویر را روی همان کابل HDMI ارسال می کند.

کابل برق

کابل پاور معمولی

تست و ریست کردن تجهیزات

کدک های دست دوم پلیکام با قیمت بسیار مناسب و با یک سال گارانتی تعویض توسط شرکت کاوا ارتباطات هوشمند ارایه می شوند. از آن جا که این کدک ها کارکرده بوده و حاوی تنظیمات و اطلاعات قبلی می باشند که میتواند مشکلات گیج کننده ای در نصب بوجود آورد، پس بهتر است با یک ریست فکتوری دستگاه را به تنظیمات کارخانه برگردانیم و بعد از آن اقدام به استفاده نماییم. برای این مرحله اتصال کابل برق و کابل خروجی تصویر کافی است. کابل خروجی تصویر باید از نوع فابریک یعنی DVI به Component باشد. پیش از روشن کردن دستگاه سوزنی را در حفره زیر دکمه روشن / خاموش روی کدک وارد می کنیم تا کلیک میکروسوییچ داخل حفره را حس کنیم. سوزن را در همین حالت نگه داشته و کدک را با دکمه روشن می کنیم. تا عدد 50 شمرده و میکروسوییچ را رها می کنیم. دستگاه پس از چند ثانیه ریست و با یک نماد ساعت شنی بالا می آید.

یک Process bar مراحل بازیابی را نشان می دهد. در این حالت فعلا کاری با سیستم نداریم و بهتر است مراحل دیگر را انجام دهیم.

گرفتن اطلاعات کدک از سایت پلیکام

شماره سریال کدک را یادداشت کرده و به سایت پشتیبانی پلیکام مراجعه می کنیم و در قسمت رجیستر یا Activation ، سریال کدک را ثبت می کنیم.

سابقه Option های فعال شده به همراه Key Code و آخرین نسخه نرم افزار به همراه Option key مربوطه از سایت قابل استخراج است. آن ها را یادداشت نموده و دوباره به کدک مراجعه می کنیم. تا این زمان ریست فکتوری به پایان رسیده و سیستم در گام اول ویزارد نصب قرار دارد. ویزارد را تا انتها طی می کنیم و جز برداشتن رمز Admin که به صورت چند ستاره در یک فیلد دیده میشود کار دیگری نداریم.

فعال کردن آپشن ها و ارتقای نرم افزار

با اتصال سایر اجزا مثل دوربین و میکروفن و کابل شبکه دستگاه را روشن می کنیم و منتظر می شویم تا از DHCP یک آدرس IP دریافت کند. با مراجعه به یک کامپیوتر در شبکه به رابط وب سیستم متصل و Option Key را برای فعال کردن آپشن های خریداری شده وارد می کنیم. اگر Option key برای نسخه های بالاتر نرم افزار هم در سایت وجود داشت ، نرم افزار مربوطه را دانلود و توسط Option key نرم افزار سیستم را ارتقا می دهیم.

حالا سیستم از هر نظر آماده تست است. بهترین روش تست ارتباط با یک سیستم دیگر مثلا پایانه لایف سایز است ولی اگر به هر علت ممکن نشد،با حرکت دادن و زوم کردن دوربین و بررسی عملکرد میکروفن در بخش Diagnostics – Audio مشکل برطرف خواهد شد.

شرکت کاوا ارتباطات هوشمند ارائه دهنده سیستم های ویدئو کنفرانس می باشد. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با شماره 41879102 تماس حاصل فرمایید.

نویسنده مطلب: مژگان نصیریان

 

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاه های این مطلب

هیچ نظری ارسال نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *