CUCM به چه معناست و قابلیت های آن چیست؟

CUCM به چه معناست و قابلیت های آن چیست؟

Cisco unified communication manager  که به اختصار CUCM نامیده می شود در واقع هسته اصلی و مرکزی سیستم تلفنی voip  سیسکو و قلب سیستم Collaboration  شرکت سیسکو می باشد .

وظیفه ی اصلی CUCM کنترل و مدیریت و ارسال سیگنال های مورد نیاز جهت برقراری تماس بین Device ها و برنامه های کاربردی دیگر سیسکو می باشد.
قدرت فوق العاده بالا و مزایای بینظیر دیگری که این سیستم تلفنی در کنار Stability  بالایی که در اختیار سازمان ها و کاربران آن می گذارد آن را به قدرتمندترین سیستم تلفنی VOIP تبدیل کرده است.
یکی از نکات که این سیستم را از باقی سیستم های تلفنی VOIP متمایز می کند یکپارچگی آن با تمامی سلوشن های Collaboration و دیگر دستگاه های سیسکو است.

حال سوال این است Collaboration  به چه معناس؟

Collaboration  یعنی با هم کار کنیم تا به هدف مشخص دست پیدا کنیم.
Cisco collaboration  از تمامی تمامی ارتباطات صدا ، تصویر و داده در کنار هم پشتیبانی می کند.
معماری Cisco Collaboration را می توانید در شکل زیر ببینید.

قبل از آن که بخواهیم در مورد مزایا و قابلیت های CUCM صحبت کنیم بهتر است در مورد زیر ساخت مورد نیاز توضیحاتی بدهیم .
cucm به عنوان یک ابزار تعیین شده بروی سیستم عامل غیر ویندوز کار می کند. هسته اصلی CUCM بر مبنای لینوکس و توزیع اختصاصی سیسکو با امکان پیاده سازی و سازگاری با انواع مجازی سازهای بخصوص ESXI- VMWare-V ، جهت نصب بروی سرورهای HP،IBM و برندهای مورد تایید سیسکو و UTMهای سری VG سیسکو است.
جهت استفاده ازCUCM نیاز به خرید License با در نظر گرفتن نوع تجهیزات و تعداد آنها می باشد. هم چنین بدنیست که بدانید سیسکو امکان Root access سیستم عامل را به هیچ عنوان نمی دهد و تنها می توانید از طریق Browser و یا نرم افزارهای مدیریتی با CUCM ازتباط برقرار کنید ، البته امکان SSH زدن به Core  سیستم عامل وجود دارد.

در حال حاضر آخرین نسخه ی ارائه شده CUCM ورژن 11.5 آن است .این محصول علاوه بر خدمات Voice سرویس های مختلف و متنوع دیگری مانند Web Conference ، Mobility ،Messaging ، VideoوChat را نیز در اختیار قرار می دهد که برای استفاده از آن سرویس ها نیاز به را اندازی Unit های جداگانه ی Collaboration سیسکو داریم.
از لحاظ مقیاس پذیری این سیستم توانایی کنترل 40000 کاربر و قابلیت ارتقاء به 80000 کاربر را دارد. این خانواده به مدت 5 سال در Gartner به عنوان برترین محصول شناخته شده است.

قابلیت های اصلی CUCM:

  • پشتیبانی کامل از تماس های صوتی و ویدئویی: CUCM همانند CME می تواند به عنوان یک Call Control Agent برای دفاتر با اندازه ی متوسط ، بزرگ و حتی جهانی عمل کند.
  • Appliance based operation: نسخه های مدرن CUCM به عنوان یک Appliance نصب و اجرا می شوند.
  • VMware Installation: سرور CUCM با هدف پیاده سازی بروی ماشین های مجازی هم چون VMware ESXi و به عنوان سیستم عامل Host بروی سخت افزار طراحی شده است.
  • Redundant Server Cluster: سرور CUCM از Redundant Serverهای نصب شده پشتیبانی می کند. قابلیت Clustering اطلاعات پایگاه داده اصلی (شامل اطلاعاتی نظیر شماره های داخلی و Route Planها) و اطلاعات Real-time را Replicate می کند . یک Cluster CUCM می تواند تا 40000 دستگاه IP phone که به صورت Secure یا Non-Secure با پروتکل SCCP یا SIP باشند را پشتیبانی کند.
    سیسکو برای حالت های خاص ، قابلیت Magacluster با پشتیبانی از 80000 دستگاه IP Phone درون یک Cluster را نیز در نظر گرفته است.
  • Intercluster and voice Gateway Conttroland Communication: با این که یک Intercluster Trunk به یک دیگر متصل کنید. علاوه بر استفاده از Intercluster Trunk links برای اتصال Cluster خود به سایر Cluster ها، شما می توانید CUCM خود را به Voice Gateway های دیگر (هم چون روتر های سیسکو) که به دیگر شبکه های صوتی (هم چون PSTN یا سیستم های PBX) وصل شده اند، متصل کنید.
  • قابلیت (Disaster Recovery System (DRS: این امکان که به صورت پیش فرض درون CUCM قرار دارد، به شما اجازه می دهد تا از پایگاه داده سیستم CUCM بر روی یک (Secure FTP (SFTP بک آپ (BackUp) بگیرید.
  • Directory Service Support or Integration: شبکه های VoIP می توانند از Network User Accounts بمنظور کارهای مختلف (هم چون کنترل تلفن ها، Attendant Console Control و غیره) استفاده کنند. CUCM برای مدیریت User Accounts میتواند هم از پایگاه داده ی خود یا از LDAP استفاده کند.
  • پردازش تماس: وظیفه اصلی و در واقع ماهیت اصلی CUCM پردازش کنترل و مدیریت تماس هاست. این وظیفه دقیقا همانند وظیفه ی CME یا Call manager express بروی بعضی از روتر های سیسکو با ios خاص است اما در مقیاس بسیار بزرگتر و با قابلیت های بسیار بیشتر.
  • کنترل دستگاه و ارسال سیگنال: CUCM برای برقراری تماس و مدیریت آن ها نیاز به ارسال و دریافت سیگنال های RTP دارد. همچنین CUCM علاوه بر پشتیبانی از پروتکل مخصوص خود SCCP یا Skinny از پروتکل استاندارد SIP و H323 نیز پشتیبانی می کند و همین قابلیت بسیار آن را انعطاف پذیر و کارامد می کند.
  • مدیریت و نظارت بر شماره گیری: CUCM قابلیت Dial number planning و هم چنین ایجاد پارتیشن های مختلف شماره گیری و از همه مهم تر ناحیه قابل درسترس شماره گیری calling search space را به خوبی پیاده سازی کرده است این قابلیت تقریبا مانند Vlan بندی بروی switch ها عمل میکند و از این طریق می توان policy های مختلفی را پیاده سازی کرد.
  • مدیریت بر ویژگی های تلفن: CUCM این امکان را در اخیار می گذارد تا بدون نیاز به دست رسی فیزیکی به تلفن بروی ویژگی ها و قابلیت های مختلف آن مانند ایجاد Template خاص برای Soft phone ها و یا Button های مختلف ، دخل و تصرف داشت. این کار در حالت استاندارد در تلفن های Sip رایج با دست رسی به صفحه وب تلفن از طریق وارد کردن IP آن میسر است. اما همان طور که می دانید بروی اغلب تلفن های سیسکو قابلیت دسترسی به تنظیمات تلفن از طریق صفحه وب آن میسر نیست (نه در همه ی مدل ها مثلا در مدل SPAG شما امکان دسترسی به وب تلفن را دارید)
  • Soft phone: سیسکو محصولی با نام Cisco IP Communicator دارد که همان Softphone معروف سیسکو است که از روی گوشی 7965 پیاده سازی شده است.این نرم افزار از پروتکل های SCCP و SIP پشتیبانی می کند.
  • رابط کاربری CUCM: رابط کاربری وبی CUCM بسیار User friendly و ساده طراحی شده است به طوری که کار با آن بسیار راحت و لذت بخش خواهد بود.

علاوه بر موارد گفته شده ، سیسکو Collaboration  بسیار گسترده و کاربردی است برای مثال شما می توانید با نصب ماژول های دیگر Collaboration  مانند IM&P قابلیت های دیگری مانند پیام متنی و هم چنین استفاده از امکانات فوق العاده Cisco jabber که خرید موق سیسکو در سال 2007 است نیز در کنار CUCM  استفاده کرده و آن را به CUCM متصل کنید و از امکان تماس تصویری و صوتی بروی گوشی موبایل و … استفاده کنید.

برای آگاهی بیشتر در مورد Cisco Jabber به لینک زیر مراجعه کنید.

لذت در دسترس بودن با Cisco Jabber

آن چه که به CUCM قدرت بیشتری می دهد قابلیت ها و ویژگی هایی است که ماژول های Collaboration  با integrate شدن به Cisco CUCM ایجاد می کنند. در ادامه به بعضی از آنها اشاره می کنیم.

Cisco Spark

کلاینت های سیسکو اسپارک می تواند روی دسکتاپ و موبایل نصب شود و اتاق های مجازی ارتباط مبتنی بر ابر (Cloud based) را فراهم نماید. این ارتباط می تواند قابلیت ارتباط تک به تک و گروهی را میسر می نماید.سیکو اسپارک می تواند هم روی اندروید و هم روی IOS نصب شود و به کابران اجازه می دهد تا از بستر Cisco Collaboration Cloud به سرویس های Cisco Collaboration متصل و از سرویس های امن و اسکریپت شده ی چت(Persistent Chat)، تماس های صوتی و تصویری و به اشتراک گذاری محتوا در ارتباطات تک به تک و یا گروهی استفاده نمایند.

Telepresence

فناوری تلپرزنس سیسکو بدون اینکه نیاز به مسافرت های طولانی و صرف زمان زیاد باشد ، همه افراد را در کنار هم جمع می کند. تلپرزنس سیکو شامل چندین صفحه نمایش به هم پیوست است که در اتاق های کنفرانس قرار می گیرد. محصولات تلپرزنس سیسکو طوری طراحی شده اند تا بتوانند با دیگر محصولات Cisco collaboration  مثل WebEx و تلفن های صوتی و تصویری سیسکو ارتباط بگیرند.

پیغام صوتی

محصولات سیسکو انتخاب های متنوعی را برای پیغام های صوتی در اندازه های کوچک و بزرگ ارائه می دهند و می توانند برای نرم افزار های واسط (third party) نیز امکان ارتباط از طریق پروتکل های استاندارد را فراهم نمایند.

مرکز تماس

محصولات مرکز تماس یکپارچه سیسکو امکان توزیع ، پاسخگویی و پیگیری تماس های ورودی مشتریان مرکز تماس را میسر می نماید. تماس ها می تواند از طریق منوی پاسخگوی خود کار(IVR) به شیوه های مختلف هدایت شود.
برای اطلاع از تفاوت مرکز تماس و سانترال های IP مانند CUCM به لینک زیر مراجعه کنید.

تفاوت مرکز تماس و سانترال IP چیست؟

مانیتور کردن و رکورد کردن تماس ها

در راهکار Cisco Collaboration می توانید تماس های ورودی به مرکز تماس را رکورد و یا مانیتور نمائید. فناوری مانیتور و رکورد کردن شامل راهکارهایی مبتنی بر CUCM می باشد همانند Cisco Mediasense ، Cisco Agent Desktop ، Cisco Telepresence Content Server و Switched port Analyzer.

پیاده سازی Cisco collaboration از سه طریق صورت می گیرد :

  1. به صورت لوکال (Premises)
  2. مبتنی بر ابر (Cloud)
  3. ترکیبی

پیاده سازی امنیت در لایه ها

سیسکو در این روش پایانه ها را به سوئیچ های لایه اکسس ، و سئویچهای لایه اکسس را به سوئیچ های لایه ی هسته و در نهایت سوئیچ های لایه هسته را به دیتا سنتر متصل می نماید.

راهکار تماس چند طرفه ویدئویی (MCU)

MCU یا همان Multipoint control Unit وظیفه ایجاد تماس های ویدئویی چند طرفه را بر عهده دارد. این تماس ها ممکن است از طریق پایانه های تلپرزنس ، تلفن های تصویری و یا پایانه های دسکتاپ صورت می گیرد کهMCU مسئول ایجاد و مدیریت تماس های چند طرفه می باشد.

پیاده سازی CUCM بر روی محیط مجازی

در حال حاضر کلیه نسخه های CUCM قابل پیاده سازی برروی محیط مجازی هستند که منجر به کاهش هزینه ها در تامین منابع می گردد.پیشنهاد شرکت سیسکو سرور های قدرتمند UCS می باشد ولی می توان از تمامی برند های معتبر سرور استفاده کرد.

طراحی HA

VMware برای high availability از روش های گوناگونی استفاده می نماید. در جدول زیر می توان وضعیت سازگاری فناوری VMware با محصولات  Collaboration را مشاهده کرد.

سیسکو برای ارتباط با شبکه اینترنت بدون نیاز به VPN راهکار جدیدی به نام Cisco Expressway را ارائه نموده است. این راهکار جدید کمک شایانی برای ارتباط کاربران خارج از شبکه با شبکه داخلی می نماید.

راهکار مدیریت لایسنس ها

در نسخه ۱۰٫۵ برای مدیریت لایسنس ها Cisco Prime License Manager همراه با CUCM نصب می شود. سرور Prime به منظور اختصاص لایسنس به سرور های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد، مدیریت آن بسیار ساده و هزینه آن خیلی پائین می باشد.

در جدول زیر ویژگی های مهم در نسخه های گوناگون CUCM مورد بررسی قرار گرفته است :

مدل های لایسنس در نسخه های اخیر CUCM به شکل زیر می باشد :

پیاده سازی سرویس Unified Communication بر روی روتر های ISR  و ISR-G2

یکی از فناوری های شرکت سیسکو امکان نصب Unified Communication بر روی روتر های ISR ، ISR-G2 و سری ۴۴۵۱-x می باشد. با استفاده از چنین قابلیتی می توانیم از روتر های سیسکو به عنوان سرور کنترل تماس استفاده نمائیم و تلفن های خود را روی این روتر ها رجیستر نمائیم.

ظرفیت روتر های ISR

در این شکل زیر می توانید ظرفیت سری های مختلف روتر های ISR و ISR-G2 را مشاهده نمائید:

شرکت کاوا ارتباطات با اتکا به دانش فنی خود توانسته است با نصب و راه اندازی این سیستم گام بلندی در راستای سیستم های Unified Communication بردارد. بی شک سیستم های Collaboration Cisco از پرقدرت ترین، امن ترین و بهترین سیستم های ارتباطی نوین در دنیای امروز است.

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاه های این مطلب

  1. مهرداد گفت:

    ممنونم از مطلب کاملی که قرار دادید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *