پروتکل H.323 چیست؟ توضیحات کامل در ارتباط با پروتکل H.323

پروتکل H.323 چیست؟ توضیحات کامل در ارتباط با پروتکل H.323

در شبکه های مبتنی بر بسته های اطلاعاتی مثل بستر IP ، تمامی اطلاعات در داخل بسته ها ارسال و دریافت می شوند. این بسته ها می توانند حاوی اطلاعات مختلفی باشند. این که سیستم دریافت کننده اطلاعات چطور باید آن ها را رمزگشایی و تفسیر کند ، نیازمند یک دستور العمل است. این دستورالعمل ها باید بین تولید کننده بسته های اطلاعاتی و دریافت کننده ها مشترک باشد. دقیقا مثل یک زبان مشترک بین انسان ها که برای درک منظور طرف مقابل ضروری است.

موسسه ITU کمیته ای است که مسئول تدوین و ارائه استاندارد در زمینه صنعت ارتباطات است و یکی از مهم ترین وظایف آن تعریف همین زبان مشترک یا اصطلاحا پروتکل است.

پروتکل H.323 برای برقراری و کنترل ارتباطات صوت و تصویر در شبکه های مبتنی بر بسته های اطلاعاتی مثل IP ، ISDN و نظایر آن ایجاد شده است.

پس از مدت کوتاهی از تولید پروتکل H.323 در سال 1996 و اولین استفاده آن در ارتباط صوت و تصویر در شبکه محلی ، به سرعت برای استفاده در شبکه WAN تکمیل شد و در تکنولوژی ویدیوکنفرانس مورد استفاده قرار گرفت.

با استفاده از این پروتکل دو سیستم بدون نیاز به یک سرور شناسایی کننده ( بر عکس آنچه در پروتکل SIP مورد نیاز است ) می توانند مستقیما با یکدیگر و تنها از روی آدرس IP ارتباط برقرار کنند و به تبادل صوت و تصویر بپردازند.

البته برای محدود کردن دامنه دسترسی و فعالیت تجهیزات مبتنی بر H.323 می توان با استفاده از Gatekeeper و ثبت اطلاعات و آدرس تجهیزات امنیت کاملی برای آن ها فراهم آورد.

این پروتکل از پورت 1720 برای تبادل اطلاعات استفاده می کند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس زیر مراجعه فرمایید:

http://en.wikipedia.org/wiki/H.323

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاه های این مطلب

هیچ نظری ارسال نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *