ویدئو کنفرانس چیست؟ مزایا و ویژگی های ویدئو کنفرانس

polycom-hdx-series

ویدئو کنفرانس یک ارتباطات تصویری دو طرفه است که در آن شرکت کنندگان می توانند به صورت بلادرنگ (realtime) با یکدیگر صحبت کنند و تصاویر یکدیگر را ببینند. هدف از ویدئو کنفرانس شبیه سازی یک ارتباط رو در رو است. اما آیا تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده است این هدف میسر باشد؟ تقریبا نیمی از ارتباطات انسان ها با یکدیگر به صورت غیر گفتاری انجام می شود. آیا فناوری ویدئو کنفرانس قادر است تا حد زیادی این ارتباطات را منتقل کند؟

فناوری ویدئو کنفرانس از اجزاء زیادی تشکیل شده است و برای پاسخ به این سوال ها باید دید آیا هر یک از این اجزاء به اندازه ای پیشرفته داشته است که هدف نهایی ویدئو کنفرانس (شبیه سازی ارتباط رو در رو) قابل انجام باشد یا خیر. در ادامه فناوری ویدئو کنفرانس، اجزاء آن و کاربردهای آن را معرفی می کنیم تا وضعیت کنونی این فناوری را بررسی کنیم.

ویدئو کنفرانس چیست؟ مزایا و ویژگی های ویدئو کنفرانس

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مطالب ویدئو کنفرانس در سایت کاوا ارتباطات هوشمند مراجعه کنید.

ویدئو کنفرانس چیست؟

ویدئو کنفرانس به سرویسی گفته می شود که یک ارتباطات حضوری را شبیه سازی می کند. اصولا محدودیت فاصله بین شرکت کنندگان ویدئو کنفرانس مطرح نیست و نقاط انتهایی شرکت کننده در جلسه ممکن است در هر جایی باشند.

تقریبا نیمی از تأثیر ارتباطات بین انسان ها از طریق مواردی مانند حالت صورت، تن صدا، و وضعیت بدن منتقل می شود. این موارد غیر کلامی در ارتباطاتی مانند ایمیل و تلفن از بین می روند. ویدئو کنفرانس یک فناوری چند رسانه ای (Multimedia) است که سعی در انتقال ارتباطات کلامی و غیر کلامی دارد.

اما ویدئو کنفرانس حتی می تواند فراتر از ارتباطات رو در روی انسانی باشد. به عبارت دیگر تأثیر ویدئو کنفرانس می تواند بالاتر از جلسه حضوری باشد. در ویدئو کنفرانس می توان مفاهیم را با استفاده از ابزارهای جانبی مانند کامپیوتر، پخش کنندهای ویدئو مانند DVD Player و جلسات ضبط شده مفاهیم را به نحو بهتری رساند.

مطالب بیشتر درباره معرفی ویدئو کنفرانس را در سایت کاوا مطالعه کنید.

مزایای ویدئو کنفرانس

برای ویدئو کنفرانس مزایای زیادی می توان ذکر کرد. به همین دلیل است که بیشتر شرکت های تجاری به سمت این فناوری رفته اند. در اینجا برخی از مزایای فناوری ویدئو کنفرانس را ذکر می کنیم

  • کاهش هزینه های سفر: بسته به نوع بیزینس سفرهای تجاری در موارد مختلف لازم هستند. در برخی موارد برای متقاعد کردن مشتری ها، گاهی برای صحبت با تولید کنندگان و گاهی برای ایجاد یک رابطه تجاری. ویدئو کنفرانس می تواند تا حد زیادی هزینه های این ارتباطات رو در رو را کم کند.
  • افزایش بهره وری: زمانی که یک شرکت دارای چندین دفتر است ارتباطات رو در رو با ویدئو کنفرانس باعث افزایش بهره وری و بهبود ارتباطات درون سازمانی می شود.
  • افزایش سرعت در برقراری جلسات: جلسات ویدئو کنفرانس معمولا زمان کمتری برای برنامه ریزی احتیاج دارند.
  • کاهش اثرات زیست محیطی و آلودگی هوا: جلوگیری از سفرهای غیر ضروری باعت کاهش آلودگی می شود.

مطالب بیشتر درباره مزایای ویدئو کنفرانس را از سایت کاوا دریافت کنید.

این مزایا باعث شده است ویدئو کنفرانس کاربردهای بسیاری داشته باشد. اغلب سازمان ها و شرکت ها مانند دانشگاه ها، بیمارستان ها، مراکز دولتی و شرکت های تجاری در حال استفاده از این فناوری هستند. در ادامه به برخی از کاربردها اشاره می کنیم.

ویدئو کنفرانس برای مدیران

  • مدیران می توانند جلسات مدیری رو در رو با کارمندان و سایر شرکا داشته باشند.
  • جلوگیری از هزینه مسافرت
  • تصمیم گیری بهتر با استفاده از تعداد بیشتر جلسات
  • پخش سخنرانی های بر روی شبکه برای اطلاع کارمندان
  • حضور همزمان در شرکت، سمینارها و نمایشگاه ها

ویدئو کنفرانس برای تجارت و فروش

با مکالمات رو در رو شرکت ها و افراد می توانند ارتباطات بهتری با مشتری داشته باشند. به این ترتیب رضایت و اطمینان مشتری جلب می گردد. همچنین می توان مشتریان را با ویدئو کنفرانس به دفتر مرکزی متصل کرد تا پشتیبانی بهتری دریافت کنند. احساس نزدیکی به دفتر مرکزی همواره باعث رضایت بیشتر مشتری می شود.

از ویدئو کنفرانس می توان برای آموزش کارمندان فروش که در شهرهای دیگر قرار دارند استفاده کرد. هماهنگی با این کارمندان نیز با سرعت بیشتری انجام می شود. با این روش همچنین میتوان با مشتریان بیشتری در طول روز ارتباطات برقرار کرد. دیگر زمانی بین جلسات تلف نخواهد شد.

ویدئو کنفرانس برای منابع انسانی

  • بخش نیروی انسانی سازمان ها و شرکت ها می توانند با ویدئو کنفرانس با متقاضیان مشاغل مصاحبه کند.
  • برای آموزش نیروهای تازه وارد می توان از ویدئو کنفرانس استفاده کرد.
  • سخنرانی ها و مراسم را می توان با ویدئو کنفرانس برگزار کرد تا کارمندان با سهولت بیشتری شرکت کنند.

ویدئو کنفرانس برای دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی

مراکز تحقیقاتی می توانند محصولات و یافته های خود را با سرعت بیشتری به اطلاع همکاران برسانند. مراکز تحقیقاتی به این ترتیب می توانند پروسه تحقیق و بررسی را سرعت بخشند.

دانشگاه ها  با استفاده از ویدئو کنفرانس می توانند از افراد متخصص استفاده بیشتری کنند. زیرا برگزاری سمینارها با سهولت بیشتری انجام می گیرد و افراد بیشتری قادر به شرکت در سمینارها هستند.

ویدئو کنفرانس برای کارخانه ها

  • در پروسه طراحی و توسعه یک محصول جدید، با ویدئو کنفرانس کارخانه های می توانند تصمیمات بهتری بگیرند.
  • کنترل کیفیت از طریق ویدئو کنفرانس ممکن است.
  • در پروسه تعمیرات می توان با ویدئو کنفرانس از نظر کارشناسان استفاده کرد.
  • انجام هماهنگی ها با سایر تولید کنندگان قطعات و مواد اولیه.
  • ارائه دوره های آموزشی برای کارگران و مهندسان از طریق ویدئو کنفرانس ممکن است.

    ویدئو کنفرانس برای مراکز دولتی و عمومی

    هماهنگی بین سازمانهای دولتی و ارگانهایی که معمولا در نقاط مختلف کشور قرار دارند دشوار است. استفاده از ویدئو کنفرانس یکی از بهترین روش ها برای این هدف است. به این ترتیب کارمندان در نقاط مختلف می توانند به مسئولان گزارشات لازم را ارائه کنند.

    همچنین استفاده از تکنولوژی نوین ویدئو کنفرانس توسط دولت باعث گرایش بیشتر شرکت های تجاری به این فناوری خواهد شد که به نوبه خود باعث پیشرفت اقتصادی آنها و در نتیجه کل کشور خواهد شد.

    سازمان هایی مانند هلال احمر نیز می توانند از ویدئو کنفرانس استفاده کنند. این فناوری مخصوصا در هنگام بروز سوانحی که مستلزم واکنش و تصمیم گیری سریع می باشد بسیار مهم است.

    ویدئو کنفرانس برای بیمارستانها و مراکز درمانی

  • ویدئو کنفرانس می تواند برای تشخیص بیماری ها از راه دور به کار گرفته شود، مخصوصا برای روستاهای دور افتاده که دسترسی کمتری به مراکز درمانی دارند.
  • ویدئو کنفرانس برای مشاوره های پزشکی بسیار مقرون به صرفه و مفید است.
  • از این فناوری می توان برای آموزش پرسنل پزشکی (پرستاران و دکترها) استفاده کرد.

سایر کاربردهای ویدئو کنفرانس را در سایت کاوا ببینید.

تجهیزات لازم برای ویدئو کنفرانس

یک سیستم ویدئو کنفرانس بسته به نوع کاربرد و نوع ارتباطات دارای تجهیزات متفاتی است. اگر ارتباطات تصویری بین دو نقطه باشد، تنها دو پایانه ویدئو کنفرانس کافی است. البته در صورتی که امکاناتی مانند ضبط و پخش جلسه مورد نیاز نباشد و از وسایل جانبی استفاده نشود. در صورتی که ارتباط چند طرفه و همزمان باشد، با یک دستگاه مرکزی (MCU) نیز نیاز است. بنابراین یک سیستم ویدئو کنفرانس اجزاء زیر را دارد:

  1. دوربین ویدئو کنفرانس: معمولا از دوربین های با کیفیت تصویر خیلی خوب استفاده می شود. گاهی این دوربین ها چسبیده به پایانه ویدئو کنفرانس هستند و گاهی به صورت جداگانه نصب می شوند و با کابل به کدک متصل می شوند.
  2. کدک ویدئو کنفرانس: کدک تصاویر بدست آمده از دوربین را کد میکند و به روی شبکه ارسال می کند. الگوریتم کدینگ سیستم های مدرن ویدئو کنفرانس معمولا H.264 است. کدک معمولا دارای خروجی مانیتور و ورودی های میکروفن و دوربین است. یک پورت اترنت هم برای اتصال به شبکه وجود دارد. دریافت اطلاعات بیشتر درباره پایانه های ویدئو کنفرانس پلیکام از سایت کاوا.
  3. مانیتور: معمولا از تلوزیون های LCD بزرگ برای ویدئو کنفرانس استفاده می شود. گاهی از روش های دیگر مانند پروژکتور نیز استفاده می گردد.
  4. دستگاه کنترل مرکزی و یا MCU: این دستگاه به عنوان تقطه مرکزی عمل می کند و پایانه های تصاویر کد شده را به سمت آن ارسال می کنند. MCU (مخفف Multipoint Control Unit است) این تصاویر را دریافت کرده و با هم ترکیب می کند. سپس بسته به نوع پایانه ویدئو کنفرانس، تصاویری جدیدی به سمت آن ارسال می شود.
  5. دستگاه ضبط جلسه و Streaming بر روی شبکه: این دستگاه یکی از تجهیزات شبکه است که جلسات را بر روی شبکه پخش میکند تا سایر کاربران امکان مشاهده داشته باشند. اطلاعات بیشتر برای تجهیزات شبکه ویدئو کنفرانس را می توانید از سایت کاوا دریافت کنید.

مطلب مرتبط : با ویدئو کنفرانس هزینه های خود را کاهش داده و سریعتر جلسات خود را برگزار کنید

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاه های این مطلب

  1. mohammad گفت:

    سلام.
    من یه کم کمک میخام .
    میخام یه سایت ویدئو کنفرانس درست کنم. اگه میتونید به من کمک کنید لطفا بگید باید چیکار کنم.
    مطلابتون هم جالبه.
    به درد من که میخوره .
    مرسی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *